Nemespátró
- Pátró -
1091. évi, első említése
Szent
  László király adományaként
-
  Koppány vezér egykori uralmi központjában -
a Somogyvári
  Szent Egyed Bencés Apátság 
alapító
  dokumentumában

Egy nép, egy falu eredetét több
  módon lehet feltárni: az archeológia, a nyelvi kötődés, a hagyományok a
  legrégibb eszközökként ismertek az őstörténeti kutatásokban. Nagyon fontos
  kiegészítő elemként meglepő eredményeket hozhat még a zene, a hiedelem-, és mondavilág
  elemzése. Van még egy említésre méltó, amit az eddigi tudomány nem mindig, vagy
  nem szívesen alkalmazott, ez pedig a településnevek vizsgálata. A szavakhoz
  hasonlóan több évszázadon vagy évezreden át őrizzük annak a népességnek az
  etnikai részbeni, vagy teljes hovatartozását, amit a nevek ránk hagytak.
Sokáig úgy élt a köztudatban,
  hogy Nemespátró ősi nevét először egy 1298-as somogyvári
  apátsági dokumentum őrzi, így a falu alapítása is ehhez köthető. A hely és az
  állítás igaz, ami pedig a még korábbi dátumot és a szöveget illeti, az ismert
  volt Marczali Henrik, Magyarország története az
  Árpádok korában (1038–1301), A Magyar Nemzet Története 2. kötetéből. (ATHENAEUM
  IRODALMI ÉS NYOMDAI R. TÁRSULAT BUDAPEST, 1896. III. FEJEZET. Horvátország
  meghódítása. A somogyvári apátság alapítása. Franczia szerzetesek.) De a levéltári ismeretek ellenére nagy
  meglepetés érte nem csak a település lakóit, azok közül a falu őstörténetével
  szívesen kacérkodókat, hanem a tudományos világot is 2009-ben. Annak járunk
  utána a következő fejezetekben, hogy mi okozta ezt a meglepetést.
A nemesi – kisnemesi – falu életében az
  mindig ismert volt, hogy a hagyományai és néprajzi jellege milyen sok-sok
  évszázados múltbéli időszakokhoz röpítenek vissza bennünket. Széna Béla
  Őshazakeresés másképpen című munkájában és a Turán 2005. évi november-decemberi
  számában – 86. old. - Somogy vármegye településnevei között említi Nemespátró
  ősi nevét is: Patruh, Patroh,
  Patro, Pátró és a 19.
  századtól Nemespátró elnevezéssel. (A régi, úri világ, nemesi megjelölésének
  eltörlése miatt az 1951. évi határozat alapján 1952. augusztus 1-én
  Nemespátróból újból Pátró lett. Ekkor került a
  település Somogy megyétől Zalához. Eredeti – nemesi - nevét 1991-ben kapta
  vissza.)
A
  falu nemesi előnevét 1867-et követően kérték a nemesi ranggal és joggal bíró
  családfők, annak köszönhetően, hogy a Kiegyezés után a korábbi kuriális
  községek elveszítették számos előnyüket. A nemesi előjogoktól megfosztott falu
  élt még az utolsó lehetőséggel, ha már a lakói nem is bírhatták az őseiktől
  örökölt egyedi kiváltságokat, akkor legalább az elnevezésében őrizzék meg az
  elődöktől kapott rangot. 
Sokáig
  az is a köztudatban élt, hogy Hunyadi Mátyás idejében, vagy a Mohácsot követő
  török elleni harcok időszakában kapták a nemességet a nagy vitézségeket véghez
  vivő lakói. Amely nemesi okirat ma már - vagy még - nem lelhető fel és
  megerősítést kap a falu nemessége majd a török kiűzését követő 18. században.
  Számos eredeti, nemesi és egyéb dokumentumot semmisítettek meg a törökdúlások,
  vagy vitték magukkal a hódítók Somogy vármegye és Kanizsa várának elfoglalását
  követően. Az is fennáll, hogy tűzvész martaléka lett, vagy egyéb enyészet
  semmisítette meg az ősi kutyabőröket és az okleveleket az egyházi iratokkal
  együtt. De bízhatunk abban is, hogy a falu nemesi rejtették el őket illetéktelen
  kezek elől, csak az utókor még nem lelte meg őket.
A
  franciaországi Saint-gilles-i bencés apátság másolati könyvéből származó szöveg egyértelmű
  bizonyítékot szolgáltat, nem ad helyet, sem teret további találgatásoknak.
A
  Somogyvári Bencés Apátság alapításáról beszámoló, 1091-ből fennmaradt
  rendkívüli dokumentum fényképével, gyarapodott a Magyar Országos Levéltár
  középkori gyűjteménye. A Somogyvári Bencés Apátság romjainál kialakított
  nemzeti történelmi emlékhely vagyonkezelője és a terület kutatását végző
  Műemlékek Nemzeti Gondnoksága szakembereinek közreműködésével Magyarországra
  érkező dokumentum 2009. júniusától megtekinthetővé vált a hazai szakemberek számára
  is. Június közepétől pedig a somogyvári
  kiállítóhelyen is látható volt a dokumentum másolata.
2009.
  június 2-án a Műemlékek Nemzeti Gondnoksága és a Magyar Országos Levéltár
  szervezésében ünnepélyes keretek között bemutatták a Somogyvári Szent Egyed
  Bencés Apátság alapítására vonatkozó, több, mint 900 éves dokumentum másolatot.
  A dokumentumot eddig hazai szakemberek nem láthatták, mert azt a Párizsi
  Nemzeti Könyvtárban - Bibliotheque Nationale-ban - őrizték. Az eseményen köszöntőt mondott
  Prof. Dr. Gecsényi Lajos, a Magyar Országos Levéltár
  igazgatója, Dr. Varga Kálmán, a Műemlékek Nemzeti Gondnoksága igazgatója. Az
  alapítólevelet méltatta Dr. Várszegi Asztrik OSB főapát, ismertette Dr. Rácz
  György, a Magyar Országos Levéltár főosztályvezetője.
A
  Párizsi Nemzeti Könyvtárban őrzik azt a 12. századi kódexet, amelyben a
  Somogyvári Monostor 1091. évi alapítólevelének a tartalma fennmaradt. A Saint-gilles-i Bencés Apátság másolati könyvében megőrzött szöveg
  különlegessége, hogy nem egy szokványos királyi oklevél másolata, hanem az
  1091-es események somogyvári francia szerzetesek
  által megfogalmazott élményszerű leírása. Az alapításról szóló beszámoló
  mellett a monostor első lakóinak az esküszövegét is feljegyezték. 
Az
  alapítólevél különlegessége még, hogy a magyar-francia kapcsolatok történetének
  egyik első kiemelkedő emléke. A Somogyvári Apátság a cluny-i
  kongregációhoz tartozó Saint Gilles leányegyháza
  volt. Mivel Szent László király anyai nagyapja, Kázmér lengyel fejedelem egy
  ideig Cluny-i szerzetesként élt, László számára nem lehetett ismeretlen a cluniy-i apátok életszentsége. A Somogy megyei monostorba
  egyenesen Saint Gilles-ből érkeztek szerzetesek. Bár
  a monostor lakói és a vidék kapcsolatáról közvetlenül nem nagyon szólnak az
  írott források, a somogyvári konvent 1250 után
  keletkezett okleveleiből arra lehet következtetni, hogy a francia kolónia
  zártsága egészen a 13. század közepéig érintetlenül megmaradt. 
(A
  „nemzetközi apátságok” mindennapi életéhez köthető érdekesség -, így
  Somogyvárhoz is - hogy a magyar és a francia szerzetesek között egyáltalán nem csak
  az istenfélő viselkedés volt a jellemző. A két nemzet szerzetesi között gyakori
  volt a civakodás, hajbakapás, testi sértés – a lelki sérelmek mellett – amit az
  apátság vezetőjének nem lehetett könnyű dolga orvosolni. A nemzetek közötti
  „évszázados egyházi háborúskodásnak” a francia szerzetesek részbeni behódolása,
  meghunyászkodása vagy idővel a távozása, ill. elhalálozása vetethetett végett,
  mert a magyar rendtársaik nem mindig felebaráti szeretettel üdvözölték teljes
  mértékben a francia hegemóniát. Feltételezzük, hogy akkor működött csak a teljes
  béke, amikor Szent László, vagy a későbbi uralkodók az apátság vendégszeretetét
  élvezték. Arról nincsen tudomásunk, hogy a lovagkirály vagy az őt követők
  ismerték-e a „civakodó szerzetesek” mindennapi gondjait; feltehetően, igen).

A somogyvári bencés apátság romjai
Forrás: Somogyvár - Galéria – Lovagkirály (lovagkiraly.org) 
Szent
  István király és az őt követő magyar uralkodók számos monostort alapítottak. A
  szerzetesközösségeknek adományozott birtokjogokat és kiváltságokat általában az
  új monostor felszentelésekor foglalták írásba. Az alapítólevelek közül alig
  néhány maradt meg változatlan formában az utókor számára. A 11. századi
  magyarországi monostor alapításokról szóló teljes hiteles oklevelek sorában a
  Bencés Főapátság Levéltárában őrzött, 1055-ben kelt tihanyi és a Magyar
  Országos levéltárban őrzött veszprémvölgyi
  alapítólevél után a somogyvári alapítólevél a
  harmadik. Az oklevél szövegét régóta ismeri ugyan a magyar történeti kutatás,
  de csak keveseknek adatott meg, hogy közvetlenül is tanulmányozhassák, azt,
  amivel a kódex számunkra oly fontos lapajairól eleddig egyetlen hazai
  közgyűjtemény sem rendelkezett semmilyen másolattal.
Az
  alapítólevél a magyar királyság Európa jelentős országaival, Franciaországgal
  és Lengyelországgal való szoros politikai kapcsolatát mutatja. Ugyanakkor az is
  figyelemre méltó, hogy Szent László király – a vakká, süketté tett Vazul
  unokája -, éppen Koppány vezér egykori uradalmi központjában, a somogyvári Kupahegyen alapította meg monostorát, amelyet
  Szent Egyed és az apostolfejedelem tiszteletére szenteltek.
László
  talán az unokatestvérével, Vladiszláv lengyel
  fejdelemmel (1079-1102) és annak feleségével, Judith
  cseh hercegnővel történt csoda hatására választotta Szent Egyedet a monostor
  egyik védőszentjének. A lengyel és a cseh krónikák feljegyezték, hogy a
  fejedelmi párnak, hosszú évekig nem született gyermeke. Végül követet küldtek
  Szent Egyed sírjához, a szent közbenjárását kérve. Mire a követ visszaérkezett
  a lengyel udvarba, megfogant Vladiszláv fia, a
  későbbi III. Boleszláv fejedelem. Lehetséges, hogy Szent László, akinek szintén
  nem volt fiú utóda, ugyancsak Szent Egyed közbenjárásától remélt trónörököst.
A
  somogyvári templom külső megjelenésében is méltó volt
  a nemzetközi elismerésre. Hajójában elfért az akkori pannonhalmi
  bazilika, szépségét tekintve pedig a székesfehérvári bazilikával vetekedett.
A
  monostor alapításával kapcsolatban további érdekes összefüggést tár fel az a
  tény is, hogy László király éppen 1091-ben foglalta el Horvátországot*, amely
  korábban elismerte hűbérurának a pápát. Erre a magyar király nem volt hajlandó,
  és talán ezzel a monostoralapítással „kárpótolta” az egyházfőt.
*Itt
  léphet be Szent László király, Somogyvár és Pátró
  közös történeti eseménye. A király nem engedte ki Horvátországot a kezei közül.
  De csak jogi úton az öröklési követelését nem tudta volna érvényesíteni sem a
  horvát főurak, sem a pápa irányában. Egyetlen eszköz maradt, ami méltó volt a
  lovagkirály nevéhez és erényéhez; a fegyveres úton történő hatalmi fellépés,
  ami olyan eredményt szült, amely 827 esztendőn át, egészen 1918-ig fennált –
  méltó példaként a jelenkor országvezetői számára.
Ismerkedjünk
  meg tehát a 11. század utolsó évtizedeinek fordulatokban gazdag történetével,
  mert semmi sem ok és indok nélkül való volt, ami nem kevés alapot adhatott a
  somogyvári apátság alapításához és annak
  adományaihoz.
Szent László király horvátországi hadjárata
  és pátró feltételezett kapcsolata
A szentté avatott király emlékét az ereklyék mellett – Szent László-herma
  Győrben, Nagyváradon a koponyája egy darabjával, jobbja a Ferences-kolostorban Dubrovnikban - számos történelmi esemény is őrzi. Az „Isten
  atlétájának” nevezett, európai hírű lovagkirály* nemcsak kivételes testi erővel
  rendelkezett, hanem kitűnő uralkodói erényekről és tudásról is tanúbizonyságot
  mutatott a kortársainak és az utókor számára. Ennek bizonyítéka, hogy hatalomra jutását követően azonnal hozzáfogott
  a rendteremtéshez, amely az országhatárokon belül és azon túl is példaértékű
  maradt. Ehhez a Mindenható testi, lelki bátorsággal, nagy diplomáciai érzékkel,
  példamutató erkölccsel, erénnyel és mély vallásossággal áldotta meg őt. A
  horvátok a felbomlott társadalmi rendjük helyreállítását László királyban
  találták meg.
*Kristó Gyula történettudományos kutatásaiban
  arra hívja fel a figyelmünket, hogy Szent László uralkodása alatt kezdték meg a
  székelyek kelet magyarországi határokra történő telepítését. Meg kell
  jegyeznünk, hogy Balás Gábor, A székelyek története,
  /1984/ kitűnő művében részletesen feldolgozza az ősi székely települések
  kialakulását, elhelyezkedését, ahol nem szabad figyelmen kívül hagynunk az
  Őrség, a Hetés és Belső-Somogy bennünket érintő helyszíneit, benne a kora
  középkori Pátróval, a későbbi Nemespátróval. A falu
  ősi lakóinak származástörténetében máig él a székely eredet, vagy erdélyi rokonság.
  Ha pedig Bartucz Lajos* professzor a magyarság antropológiai – fejformák, szem színe alkat és magasság (Ethnikai embertani kutatások. Anthr.
  Köziem. I X. évf. 1. sz. 18 oldal.)  - összetételéről 1923-ban Nemespátróban 74
  férfin és 51 nőn végzett tudományos felméréseit, eredményeit alapul vesszük,
  akkor nem kételkedhetünk a falu népének származásában. Amiben a szomszédos vend
  – szlovén - behatást sem szabad figyelmen kívül hagyni, mert a családnevek
  mellett, mint Dömötörffy, Szmodics,
  - rokoni ágakon Dervalics – a falu elnevezései is
  magyarázatra szorul. Az is él a köztudatban, hogy családnév alapján kapta a
  nevét, és a Patruh, Patroh,
  Patro, Pátró, Nemespátró
  névváltozásokon esett át. De ott van a szószerinti értelmének keresése. A patro szó a szláv – pl. a cseh, szlovén, vend - nyelvben,
  felső szintet, emeletet, magaslatot jelent. A falu maga is kiemelkedik a dombok
  gerincein a többi, őt környező településhez képest, mint Surd, Liszó,
  Somogybükkösd, Somogyszentpál. Elképzelhető, hogy a vend nyelvi elnevezést ennek
  köszönhetően kapta, mint „magaslat” értelemmel az ott élők, a magasabb
  dombvonulaton lakók meghatározásával. A faluhoz tartozó Bucsai-dűlő
  neve Tök(i)-dűlőt jelent, ami szintén bizonyíték a vend, szlovén, horvát
  népekkel történő együttélésre. A 16. században a katolikus vallásról az
  evangélikusra áttérés is az erős vend kötődést, behatást vagy befolyásolást
  bizonyítja. A magyar-székely és részben vend örökség megmutatkozik a falu
  népdalkincsében is, ami egy külön fejezete Nemespátró életének elsősorban Seemayer Vilmos 1930-as években zajlott gyűjtésének
  köszönhetően. 
* Dr. Bartucz Lajos előadást tartott a Magyar
  Néprajzi Társaság ülésén: Adatok Nemespátró antropológiája címmel a
  Magyar Nemzeti Múzeum előadótermében. Elmondta, hogy a Somogy megyei Nemespátró
  község közel száznegyven polgárát megmérte és az evangélikus egyház anyakönyvéből
  százötven születési anyagot áttanulmányozott. A lakosság antropológiai
  összetételét megvizsgálva megállapította Bartucz, hogy az egész falu mindössze
  négy család leszármazottja. (Feltételezhetően a Bebők,
  Dömötörffy, Győrffy, Szakáll, akikre gondolt, mert a
  Bolla család sajnos kihalt.) A lakosság alaptípusát egy Bukazoid-disoroid
  elem alkotja, de emellett egy tilranoid rassz elem is
  jelentős tényező, úgyszintén némi avar maradvány is kimutatható. Újság, 1935. november (11.
  évfolyam, 250-273. szám) 937. 1935-11-22 / 266. szám és a Magyar Hírlap, 1935.
  november (45. évfolyam, 250-273. szám) 940. 1935-11-17 / 262. szám
A történetünk következő fejezetében megismerjük, hogy László
  király hogyan kapcsolta össze Magyarországot és Horvátországot, amely
  határozott döntése évszázadokra megalapozta Magyarország vezető közép-európai
  hatalmi szerepét, egészen 1918-ig. 
A teljesség okán az eseményekben
  1076-ig kell visszatekintenünk, amikor a korona Dmitar
  Zvonimir horvát király fejére került. (Zvonimir a „Dmitar” (Dömötör*) nevet
  vette fel koronázásakor, amivel jelezni akarta a római egyházhoz való
  kötődését). Az utolsó valódi
  hatalommal bíró horvát uralkodó felesége Ilona, I. Béla magyar király lánya,
  Szent László király kedves húga volt. (Ilonát 1063 körül adták feleségül Zvonimir Demeter horvát királyhoz, és a házasságukból két
  gyermek született, Radovan, aki tizenéves korában,
  még szülei életében meghalt, és Claudia, aki egy horvát nemes neje lett.  Árpád-házi Ilona - horvát nyelven Jelena Lijepa, Szép Ilona,
  született 1050 után – elhunyt 1091 körül - magyar királyi hercegnő, házassága
  révén horvát és szlavón királyné). Alig kétéves
  uralkodás után meghal a Zvonimirt követő öreg II.
  István is, ezáltal kihalt a családi ága. Dmitar Zvonimir király valószínűleg természetes
  halálban halt meg, de a legenda szerint megölték. Alapja az a történet, hogy I.
  Alexiosz bizánci császár megkérte a pápát, segítsen
  neki fölszabadítani a Szentföldet, valamint még külön a horvát királyt is
  megkérte a szent ügy támogatására. Zvonimir
  összehívta a nemeseket a Knin közeli Koszovónál, ahol
  felszólította őket a szent háborúra. Ám a nemesség nem óhajtott részt venni a
  saját érdekkörükön kívül eső háborúban, ezért megölték az uralkodójukat 1089
  április 20-án, ami „gyilkosság” az addig önálló horvát állam megszűnéséhez
  vezetett. Bármilyen legend él, és bármi halállal is halt, az örökség jogán László, magyar király magának
  követelte a horvát koronát, amit nem adtak egykönnyen, így a következő
  esztendőkben háborúskodás zajlott a két királyság között. (Ismert, hogy Zvonimir özvegye, Ilona királyné és a horvát előkelők egy
  része szívesebben látta volna az uralkodói székben az elhunyt király sógorát,
  Lászlót.)
A magyar király sereggel indult horvát földre a dinasztikus jogainak
  érvényesítése céljából, és átkelt a Dráván 1091-ben. A hadai eljutottak a
  tengermelléki Horvátországba, ahol a magyar király nem önmagát, hanem unokaöccsét, Álmost segítette a horvát trónra.
A hadba hívás jele a véres kard szertehordozása
  volt, amire a nemesek és az alájuk tartozók a király oldalán vonultak a
  csatába. Itt kell megállnunk egy gondolat erejéig, ha az akkori útvonalat és az
  ahhoz tartozó településeket vesszük alapul. Ugyanis a mai napig vita tárgya,
  hogy a király és katonái melyik útvonalon haladtak, és keltek át a Dráván.
  Amennyiben Szlavóniát alapul vesszük, akkor a Dráván átkelve Eszék lehetett a
  haladásuk iránya. De, ha Zágrábon át az Adriához vezető legközvetlenebb, hadi
  utat nézzük, akkor legyen a kiindulási helyszín Esztergom, Buda vagy
  Székesfehérvár, mindenképpen a legrövidebb a Balaton déli partja mentén a
  Kanizsa, Csáktornya, Varasd lehet. Haladhatott a kettő között is a Balaton,
  Somogyvár, Kaposvár és Barcs vagy Berzence útiránnyal, ám legyen bármelyik,
  vagy egyik sem, a feltételezés lényege az, hogy kitűnő hadvezetőket és
  katonákat vitt magával és mindegyiken csatlakozhattak hozzá az akkori Somogy
  vármegye, így Pátró falu férfi erői. A király sikerre
  vitte a dinasztikus öröklési jogokat, és megjutalmazta a vele hazatérő nemeseket,
  kisnemeseket vagy a katonáit, az egyszerű jobbágyokat, akik hadi tetteikkel
  arra méltóvá váltak, és nemességet is kaphattak.
A kor legnépszerűbb előre vagy felfelé lépés
  lehetősége volt a királytól kapott cím, jog és a vele járó birtok, főleg, ha
  egyszerű jobbágy, paraszt származású volt a kitüntetett. Minek köszönhetően a
  király oldalán bátran küzdő férfiak között ott lehettek Pátró
  falu vitézei is. Ennek a magyarázatnak az ad bizonyosságot és jelentőséget,
  hogy Pátró falu említése a szolgákkal és területével
  az apátság adománylevelében kiemelten megemlítésre, sőt „jegyzőkönyvezésre”
  került. Márpedig, egyetlen egy fennmaradt királyi adománylevél sem tartalmaz érdektelen
  és értéktelen adatokat. A magyarázat további részét képezheti az a
  feltételezett tény, hogy a király oldalán harcoló vitézek személyes
  bátorságukkal hívták fel magukra az uralkodó figyelmét, aminek emléke megőrződött
  az uralkodó számára a hadjáratot követően is. Továbbá értéktelen és
  jelentőségében átlagos személyeket, településeket, birtokokat király sohasem
  adományozott jelentőséggel és tekintéllyel bíró egyházi vagy világi birtokoknak.
  Az „ajándék” kölcsönös értéket képviselt úgy az adomány, mint az adományozott
  számára. Pátró adományként történő említése ezért
  lehet kiemelkedő értékű és jelentőségű, ami természetesen csak „elképzelt, de ésszerű”
  következtetés marad. Az is igaz, hogy erről írásos dokumentum nem maradt fenn,
  mert a későbbiekben a térséget érintette a tatárjárás – IV. Béla király
  üldözésekor 1241-42 telén - a törökdúlás sok évszázaddal későbbi pusztítása,
  amikor Kanizsa  várának elfoglalásakor
  nemcsak a népességet érte pótolhatatlan veszteség, de királyi adománylevelek,
  kutyabőrei sok ezernyi oldalai semmisültek meg. 
Az 1500-as és az 1600-as évek török portyázásainak
  mindennapi helyszínei voltak Somogy és Kolon, vagyis
  Zala vármegye települései. Szigetvár 1566-os, majd Kanizsa 1660-as eleste megelőzésére
  hiába hozták létre a Balaton és a Mura folyó közötti védelmi vonalat, a
  törököknek idővel semmi és senki sem tudott ellent állni, így lephették meg Pátró falut, és annak lakóit is. A falu régi
  településrendszeréhez tartozott a keleti fekvésű Górica
  is, (Vend, szlovén értelme: hegy, - település magaslaton, szláv nyelven
  fent, fel, felső falu, település) ami évszázadokig lakott volt, és úgy kell
  rá tekintenünk, mint Ó-Pátró-ra.
  A ma már csak dűlőnévként élő terület peremén található a középkori falu ó-temetője
  is. Temploma is a keleti domboldalon állhatott, amit a faluval együtt szintén a
  törökök tettek a földdel egyenlővé. Ekkor indulhatott el a pusztulás útján a
  szomszédos Szentegyház, Pata és Ság falu, valamint a közel-távoli Somogyvári
  Apátság is, amely sohasem nyerte el újra régi fényét, sokáig még kő sem mutatta
  Szent László király dicső adományának helyét. Feledésbe nem merült, de az
  újjászületése évszázadokig váratott magára. Emlékének és történelmünk fontos
  szeletének megőrzése, fenntartása a mi kötelességünk.
*A Dmitar név – eredetileg a
  görög Démétriosz (értelme a Termőföld Istennőjének
  ajánlott) névből származik és szláv közvetítéssel jut a magyar nyelvbe.
  Jövevényszó hangváltozással, „ö” hang magánhangzó betoldással, mert a magyar
  nyelv nem bírja el a mássalhangzó torlódásokat, tömörüléseket - magyaros
  Dömötör, később Dömötörfy, vagy Dömötörffy
  – Dömötör fia - név származhat a Belső-Somogyhoz közeli szlavón, vagy a
  nyelvileg hasonlatos, részben azonos vend elnevezésből is, ami a középkori Pátró nemesi lakosságának egyik fontos ágát képviselte, és
  maradt fenn a családi vonal napjainkig. 

Szent László lovagkirály szobra, Somogyvár
Forrás:
  Somogyvár - Galéria – Lovagkirály (lovagkiraly.org)
A
  lovagkirály jelenléte és a vele együtt a helyszínen tartózkodó hercegi,
  főnemesi, nemesi és egyházfők személyei növelték az apátság alapításának és az
  adományok jelentőségét. László
  király egész egyéniségére, politikai helyzetére nézve, törvényeit kivéve, nem
  ismerünk fontosabb adatokat, mint a melyeket az oklevelei nyújtanak.
  Vallásosságának tisztasága, koronájának mocsoktalan fénye egyaránt
  visszatükröződnek bennük.
Az eredeti oklevél fotója

Pátró nevével a negyedik oldalon alulról a hetedik
  sor utolsó előtti szava
Forrás: Somogyvár - Magyar
  várak, kastélyok, templomok leírásai, galériái (varlexikon.hu) 
A Somogyvári Szent Egyed Bencés Apátság alapító
  oklevelének és a benne foglalt királyi adománynak
magyar
  fordítása
„Az egyetemes katolikus anyaszentegyház –
  melyet Isten egyszülött fiának vére egyesít, irgalmas részvétből szét akarván terjedni a földkerekség minden
  részében –, tudtul adja a most élőknek és a jövőbelieknek is, hogy a pannoniai részeken egy királyi apátsággal
  gyarapodott az Úr 1091. évében, Lászlónak,
  azon vidék igen dicsőséges királyának
  uralkodása idejében.
  Azt a helyet, melyet Isten kiválasztott magának, hogy ott szeplő és folt nélkül való szent
  egyházat alapítsanak
  neki, Sumichnak[1] nevezik,
  és annak a vidéknek egy igen nemes városa. Ezt [az egyházat] területével együtt
  az említett király – hallván a Szent Egyed hitvalló érdemeiről szóló véleményt – a Szentháromság, Péter és Pál szent
  apostolok és Szent Egyed hitvallónak
  tiszteletére, saját maga,
  valamint elődei és minden hű
  keresztény hívő lelkének
  megváltására, Odilo apátúr
  jelenlétében a fentemlített Péter és Pál
  apostoloknak és Szent Egyednek adományozta.
  Átadta pedig a regula szerinti kormányzás végett a mondott apátnak és utódainak
  oly módon, hogy bárki lesz somogyi apát a világ végezetéig, az azon időben levő flaviusi völgyi Szent Egyed monostor apátjának
  igaz engedelmességet fogadjon és azt
  meg is tartsa élete végéig.
  Ezentúl az említett
  igen kiváló király nem ítélve magát alábbvalónak elődeinél, azzal a
  feltétellel és a
  szabadság azon örökös jogával alapította ezt a
  fentemlített egyházat, hogy Isten és a szentek után, akiknek a tiszteletére
  felszentelték azt, annak apátja csak őrá
  hallgasson, csak ő előtte
  hajoljon meg, őt ismerje egyedül
  minden szükségben oltalmazójának és
  minden ügyében bírájának, a püspöki jogok sérelme
  nélkül. Ugyanennek az egyháznak az átriumát, ahová mindenki úgy az életben,
  mint a halálban, bármilyen kényszertől
  szorongatva, mint egy biztos menedékbe menekülhet, a
  legkeresztényibb király úgy
  szenteltette fel, hogy bárki meneküljön ide oltalomért, teste és lelke egyaránt
  vigasztalást találjon, és személyét s vagyonát jogtalanság ne érje. Amiképpen a
  monostor királyi, szintúgy királyi az a tilalom is – mindenki hasznával
  összhangban –, hogy halandó ember, a királyt kivéve, ne merjen az
  egyház ügyeiben ítélkezni. A menedéket pedig, ha valaki megsértené, az hazai
  törvény szerint fizessen. Ha valaki Isten és az ő
  szentjei és a királyi
  rendelkezést gonosz vakmerőségből erőszakosan megszegné, ami a
  menedékkel kapcsolatban mondva van, az említett
  király parancsából, adja vissza azt, amit vakmerően
  elvett, és azonfelül 50 márka
  aranyat fizessen. Ezt a parancsot adta László király. A tanúk, akik
  vele voltak: testvére, Lampert herceg, unokatestvére, Dávid
  herceg, az oroszok királyának a fia, Jaroszláv, a
  király veje, Almarus veszprémi püspök, Péter
  nádorispán és Acha ispán, Mihály, Szerafin,
  Koppány királyi káplánok, Gozlaria-i Róbert királyi
  kardhordó, Anulsus királyi követ. Az adománynak vagy
  parancsnak elfogadói pedig ezek: Teuzo a szent római
  egyház legátusa, Odilo szent-egyedi apát. A jelenlévő szerzetesek: Péter prépost,
  aki azután az első itteni
  apát lett, Raionus
  fia Rostaganus, Péter
  kamarás, Dalmacius dékán. Egyháziak és világiak,
  akik az apáttal voltak: Poituo-i
  Péter latin tanár, Ugo fia Péter, Félix fia Rajmund, Amalric fia Bernát, Arueus fia Rajnáld, Maimbaldus és Arueus és többen mások. Most feljegyeztetnek egyenként a
  birtokadományok, amelyeket a király az említett monostornak adományozott:
  Somogy[vár] területével, az ottani egyház szolgáival és területével, Pátró falu szolgákkal és területével,
  a besenyők faluja szolgákkal és területével,
  Szent György falva szolgákkal és területével, a szekeresek falva szolgákkal és
  területével, a szőlősök falva
  szolgákkal és területével, 30 szőlő a szőlőművelőkkel
  együtt, 60 szőlő fele, 300 szolgának és 100 katonának a
  háza.
(1)
  Sumichnak nevezik, azaz Somogyvárnak. Meg
  kell említsem, hogy a Somogy név gyöke a mongol nyelvben is fellelhető a sumbu-mod alakban, ami fában, erdőben bővelkedőt jelent.
  Mongóliában a fővárostól nyugatra találjuk Zuunmod
  nevű várost, amely száz fát, száz ligetet jelent. Bizonyára nem véltelenszerű a
  nevek összecsengése és értelme, ha Koppány egykori somogyi és Vérbulcsú, Kolon (később Zala)
  vármegye erdőkben gazdag birtokaira gondolunk.
Amikor a közös európai
  összefogásnak köszönhetően ütött a szabadulásnak az órája a török kénytelen
  volt egymás után feladni várait. Budavára 1686-os felszabadulását követően
  Nagykanizsa és vidéke is felszabadulnak a török uralom alól 1690-ben. A gyászos
  időknek nyomorúságát átélt Pátró megmaradt lakossága
  is kezd fellélegezni, és a nemeseik pedig mozgolódnak, hogy jogaik, birtokaik,
  kiváltságaik megerősítése, tehát a jövőjük érdekében az elveszett, vagy
  megsemmisített nemesi levelüket megújíttassák. Somogy vármegye fő, és
  köznemesek gyülekezetétől beszerzik 1715-ben, ill. 1717-ben a szükséges
  bizonyítványokat, amelyek igazolják, hogy a fenti családok régi nemesek és
  Nemespátrónak emberemlékezet óta birtokosai. A megújítást maga VI. Károly
  magyar király és III. Károlyként Német Római Császár látta el kézjegyével.
A jogaikban és birtokaikban** császári-királyi megerősítést kapott pátrói
  törzsökös nemesek*** oklevelének szövege Mesterházy Sándor ágostai hitvallású
  evangélikus lelkész szabad fordításában
„Mi, hatodik
  Károly, Isten kegyelméből római császár, örökös Uralkodó, Német,-
  Spanyol,- Magyar,- Cseh,- Dalmát,- Horvát és Tótországnak stb.
  királyai: Ausztria Főherczege,
  Burgundia, Brabantia, Styria,
  Carinthia, Carniolia,
  Luxemburg, Wirthemberga és Theak, Felső, - és Also – Silesia Herczege, Svevia, Marchia, Morvaország Fejedelme, Habspurg,
  Tyrol, Ferretia, Kíburg
  és Goritia Grófja, stb. Emlékezetnek okáért adjuk – kellőképpen megerősítve – tudtára
  mindenkinek, akiket illet: Hogy mi – némely híveinknek hűségük állhatatosságának és komolyságának, valamint alattvalói ragaszkodásunknak méltatása végett Felségünkhöz felterjesztett alázatos kérelme folytán, nevezetesen: Dömötörffy Márton,.János
  és másik János, Gergely és György, Győrffy György, Balázs és Mihály, Bebők**** Mihály és másik Mihály, Szakáll Márton és István, mégis Bolla István, a Somogy vármegyei Pátró birtoklásában mondott, a nemesek nemzettségéből és közönségéből
  való
  kiváló híveinknek, - akik előbb említett Szent
  Magyar Királyi koronánknak és hajdan
  Felséges Római Császár és Magyar
  Király Elődeinknek, azután pedig saját Felségünknek is a helyeknek és időknek változása, nem különben az események veszedelmessége
  között is, hűségesen és tántoríthatatlanul
  szolgáltak és engedelmeskedtek és akikről meg vagyunk győződve, hogy a jövőben is hűség és bátorság hasonló buzgóságát tanúsítani és bizonyítani soha meg nem szűnnek, - kérelme folytán, a fent említett Somogy vármegyében lévő Pátró
  teljes és sérthetetlen birtokát, melynek valóságos és háborítatlan használatában és folytonos bírásában őseik és elődeik ember emlékezet óta voltak és jelenleg ők maguk is valósággal és háborítatlanul vannak és erre vonatkozólag kielégítő kiváltság – és adomány – leveleik is voltak, amelyeket azonban az előző időknek jogsértései és
  veszedelmei folytán
  elvesztettek, amint ezeket hiteles bizonyítványokkal be is igazolták, tehát teljes és minden királyi jogunkat, ha valamint a nevezett Pátró tulajdonában bármiképpen bírnánk, vagy pedig egy és
  más, bármi okból, úton-módon és értelmezésnél fogva Felségünkhöz tartoznék, azt
  minden hozzá kötött haszonnal és mindenféle járulékokkal együtt, földekkel, t.i. szántóföldekkel, mívelés
  alatt állókkal és nem míveltekkel, mezőkkel,
  rétekkel, legelőkkel, mezőségekkel,
  kaszálókkal, szénáskertekkel, erdőkkel, erdőségekkel,
  hegyekkel, halmokkal, völgyekkel,,… mészárszékekkel, szőlőhegyekkel, szőlőskertekkel, előhegyekkel, vizekkel, folyókkal, halastavakkal, halászattal, a halaknak
  elzárásával és a vizeknek lefolyásával, malmokkal és ezeknek helyeivel,
  általában mindennemű hasznot és ezek járulékait csorbítatlanul, bármi néven
  neveztessenek, melyeket saját helyes méréseik és régi határaik alatt ezen Pátró- birtokot jogosan és régtől fogva megilletik és hozzá tartoznak,
  a már megnevezett, következő birtokosoknak, név szerint: Dömötörffy Mártonnak,.Jánosnak és másik Jánosnak, Gergelynek és Györgynek, Győrffy
  Györgynek,
  Balázsnak
  és
  Mihálynak,
  Bebők
  Mihálynak
  és másik Mihálynak, Szakáll Mártonnak és Istvánnak, mégis Bolla Istvánnak,
  maguknak és örököseiknek és minden utódaiknak ezen új adomány levelünkkel
  adtuk, ajándékoztuk és adományoztuk: sőt adjuk, ajándékozzuk és adományozzuk örökös joggal és visszavonhatatlanul, hogy azt
  együttesen bírják, birtokolják és használják: más, különösen az Isten
  gyülekezeti jogának megsértése nélkül. – Ezen
  híveinknek adjuk emez igazoló-levelünket, ezt saját pecsétünkkel, melyet, mint
  Magyar Király használni szoktunk megerősítvén. – Melyeket mi kiváltságlevél formájában
  újra kiállítani készek lévén, midőn ezek nekünk részletesen
  bejelentve lettenek. – Kelt Luxemburg várunkban az Úrnak Ezerhétszáztizenkilencedik
  évében Június
  hava 16-ik napján. Római uralkodásunk VIII.-ik, spanyolországi uralkodásunk
  XVI. Magyar, cseh és a többi országi uralkodásunk IX.-ik évében. Károly s.k.
  Gróf Illésházi Miklós s.k. Sigray József s.k.”
**A „nemespátriak” vagyis a nemespátróiak
  a királyi levéllel a kezükben igyekeztek a község határait kijavítani, mert a
  török szülte világban, majd azt követően is gyakoriak voltak a határ - ill.
  birtoksértések, valamint birtokvesztések. A 17. századi, feltételezhetően
  Zrínyi Miklós költő és hadvezér időszakában a török elleni harcokban véghez
  vitt tetteik alapján kaptak még kisnemesi jogokat a Szmodics,
  Fekete, Daxner és Bögri,
  ill. Bögry családok.
***A törökdúlást
  követően az első nemesi összeírás 1726-ban történt a pannonhalmi tized ügyében felmerült 3000
  ft költségnek a birtokos nemesség közt leendő kivetése czéljára
  1726 szeptember 17-én, amit Madarász László alispán és a szolgabírák állítottak össze. A kuriális helyek nemességét név szerint nem vették
  fel, a pátróiakra 55 forintot vetettek ki. A törzsökös név szerinti összeírás a 19. században megtörtént,
  ahol a csak kuriális, kisnemesi életvitelt folytató pátrói
  családok tagjait a főnemesekkel, grófokkal és bárókkal egyenrangú nemesi
  nyilvántartásban szerepeltették. Somogy vármegye nemességének vagyonban nem dús, de
  szám szerint jelentékeny részét éppen azok tették, a kiket az összeírás nem név
  szerint sorol fel, hanem nemesi telekszám szerint, községenként vesz számba:
  a dédi, vidi, szakácsi, pátrói és kis
  faludi kuriális nemesek. E kuriális helyeken
  megkülönböztették a törzsökös és jövevény családokat. A törzsökös családok
  birtokjogukat és nemességüket – úgy látszik – még a török foglalás előtti időre
  vezették vissza. S ezek, valamint a hatóságok is, jövevényeknek tekintették a
  török világ alatt vagy közvetetlenül utána beköltözött és beházasodott
  családokat. Az első egyetemes vizsgálatot 1723 április 10-én rendelte el III.
  Károly. A vármegye, melynek ekkor még nem volt az elismert nemeseket feltüntető
  lajstroma sem, a kiküldött bizottság által 1724 augusztus 7-én Csurgón felvett
  vizsgálati jegyzőkönyvet 1725 február 11-én terjesztette fel a
  helytartótanácshoz, ahol dokumentum vesztés okán 20 taxálista
  család nemességét vette vizsgálat alá, köztük Pátróban
  a Daxner és a Fekete famíliát. Az 1814 évi pátrói kuriálisták birtoka 3132 hold. Bebők (1737–1843, *1724) Bolla (1737–1800), Bögry (1737–1843), Daxner
  (1737–1843, *1724), Dömötörffy (1737–1843, *1724),
  Fekete (1737–1843, *1724), Győrffy (1737–1843, *1717), Szakal
  (Szakall, Szakály, 1737–1843, *1724), Szmodis (Szmodits, Smodis,-
  Később Szmodics- 1754–1843)
A király által
  jóváhagyott törzsökös, nemesi megerősítést azért érdemes kiemelni, mert a falu
  lakóinak nagy többsége evangélikus vallású volt a környező falvakkal együtt,
  mint Surd, Porrog, Porrogszentkirály. Katolikus hitről történt áttérés
  feltételezhetően Luther Márton 16. századi hatásának köszönhető, akár a közeli
  vend – osztrák területen windisch – befolyásolása
  által. Ki kell emelni Küzmics Istvánt, aki a
  szomszédos Surd lelkésze volt, - hitvese nemespátrói
  -, aki vend nyelvre fordítja le az Újtestamentumot, amely az osztrák uralom
  alatt álló szlovének – vendek, egyik fontos írott emléke a mai napig.
**** A Bebők név legrégibb írásos említése Székelyföldhöz
  kapcsolódik. „Kolumbán Ferencz Apaffi tanácsosa, családi
  leszármaztatásában egészen a hun birodalom összeomlása korszakáig megy fel,
  midőn a végzetteljes csatatérről 3000 székely Elmedzár
  és Uzindur vezetése alatt Erdély keleti részébe
  települ. Az említett vezetők Báján vagy bán (honnan a rabonbán) czimet viseltek. Azoknak közvetlen utódja Póka (innen
  Pókafalva és Póka család Pókán, Galambfalván) ezt
  565-ben az óriási erővel biró Colon követi, ennek
  hivatali czimével páritott
  nevéből lesz Colonbán, ki az olaszteleki Columbánok előde. Ezt 631-ben Orbó (orbai
  szék), ezt ismét Ugron (Ugron család eldőde). Ezt
  Ders (kiröl ily nevü falu),
  Kebe (Kebeled falu), Bebők s végre Uzon (erről Uzon falu) követi, ki
  743-ban a Tuhutummal bejött magyarokat Dééshez vezette. (Nem bizonyított, hogy a nemespátrói Bebőkökkel
  rokonságban állt-e, de a név máshol nem fordul elő a Kárpát-medencében.) Orbán
  Balázs: A Székelyföld leírása
Nemespátró múltat idéző hatását hitünkben és
  hagyományainkban a jelenben is magunkon érezzük. Az egyedi kultúra és
  hagyományok évszázados megőrzésével többlet értelmet adtak életüknek, és vele a
  jövő nemzedékének. De mit fog a mi nemzedékünk átadni? Tudunk-e erőt meríteni
  abból, hogy erőt adunk a jelenben a jövő érdekében?
A ma
  és a jövő nemzedékének kötelessége őseik emlékének őrzése, minden történelmi
  szál felgöngyölítése és azáltal a mai ismereteink, tudásunk gyarapítása. A
  nemesi, kisnemesi családi és településtörténetek fontos alappillérei annak,
  hogy ne vesszen a múlt homályába az az érték, amiért őseink küzdöttek, vérüket
  és életüket adták, akár Szent László király oldalán, akár csak egyszerűen a
  fennmaradásuk érdekében – értünk.
Hittel, szellemi, lelki
  tisztasággal tekintsünk a múltból a jelenen át a jövőbe, mert minden nemesi,
  kisnemesi család és településük, valamint annak építészete, ősi hagyománya,
  néprajza, népművészete, zenéje, irodalma, mindennemű öröksége akkor is maradandó
  érték lesz, amikor megszűnik az az életforma, ami létrehozta. *
„Nemessé a király tehet, de emberré csak az Isten.”
Nemespátró, 2021.
Monos
  János
Források: - A magyar nép
  (mtda.hu)-
  Bartucz L 38 o. 79 nemespátrói fejforma és 80 fő szem
  színe 
-
  Anthropologiai Közlemények, 9. (1965) (oszk.hu)
-
  Dmitar Zvonimir horvát király – Wikipédia
  (wikipedia.org)
-
  Horvátország
  történelme – Wikipédia (wikipedia.org)
-
  Ilona horvát
  királyné – Wikipédia (wikipedia.org)
- https://www.breuerpress.com/2009/06/02/a-somogyvari-bences-apatsag/
- Microsoft Word - 2-Magyarország története
  az Árpádok korában.doc (core.ac.uk) 
-
  Nemespátró | A
  reformációtól – napjainkig (szombathely-lutheran.hu)
- Somogyvár - Galéria - Szent László emlékhely
  (szentlaszloemlekhely.hu)
-
  Szent Egyed
  bencés apátság romjai, Somogyvár »Építészeti emlékek (epitettemlekek.hu)
Balás Gábor, A
  székelyek története, 1984
Mesterházy Sándor és Héricz
  Sándor, Nemespátró története leírásai nyomán
* Seemayer Vilmos gondolatai nyomán

III. Károly
  magyar király (VI. Károly Német Római császár) pecsétje
(Fotó és
  szöveg: Győrffy István)

A kutyabőrre
  írt királyi oklevél teljesen széthajtva – Zalában csak
Nemespátró őriz
  ilyen kincset. (Fotó és szöveg: Győrffy István)

A nemesi oklevelet Veres József avangélikus
  lelkész és Győrfy Balázs 
polgármester teríti szét. (Fotó és szöveg: Győrffy István)
 
                © 2019 Planet Travel Adventures & Incentives Kft., Minden jog fenntartva. Tervezte a Szalkusz Development.